قرآن
مجید معارف؛ حسین رضایی
چکیده
از دیرباز تا کنون، یکى از روشهای مبارزه با قرآن کریم، ترویج شبهاتی علیه این کتاب آسمانی بوده و در این راستا مخالفان از هیچ کوششی دریغ نکردهاند. از جمله این شبهات، خرافهانگاری دادههای علمی قرآن کریم که به کرات از سوی مخالفان مطرح گردیدهاست. به باور آنها ریشه گزارههای علمی قرآن را میبایست در باورهای خرافی و غلط گذشتگان جستجو ...
بیشتر
از دیرباز تا کنون، یکى از روشهای مبارزه با قرآن کریم، ترویج شبهاتی علیه این کتاب آسمانی بوده و در این راستا مخالفان از هیچ کوششی دریغ نکردهاند. از جمله این شبهات، خرافهانگاری دادههای علمی قرآن کریم که به کرات از سوی مخالفان مطرح گردیدهاست. به باور آنها ریشه گزارههای علمی قرآن را میبایست در باورهای خرافی و غلط گذشتگان جستجو کرد که پیامبر (ص) آنها را از گذشتگان و محیط علمی-فرهنگی عصر خود به عاریت گرفتهاست. در همین زمینه اخیراً کتابی با عنوان «نقد قرآن» نوشته شخصی به نام سها منتشر گردیده و نویسنده به منظور دستیابی به این هدف، در طرح شبهات متعددی این ادعا را مطرح کرده که فلان مطلب علمی در قرآن کریم، برگرفته شده از فلان باور خرافی و غلط قدیمی است. وی تلاش فراوان کرده که به هر طریق ممکن، بین گزارههای علمی قرآن با نظرات علمی جهان باستان و خرافههای قدیمی ارتباط برقرار نماید. پژوهش حاضر که به روش توصیفی-تحلیلی با گرایش انتقادی و بر اساس منابع کتابخانهای انجام شده، در صدد بررسی این ادعا و نقد آن است و میکوشد با انجام پژوهش جامع درباره تعدادی از این شبهات، ارتباط گزارههای علمی قرآن و نظرات علمی جهان باستان را تبیین نماید.
مجید معارف؛ محمد باعزم
چکیده
دادههای قرآنی و روایی از طب، گزارههای خامی هستند که بدون نظامپردازی نمیتوان مجموعه آنها را علمی به نام «طب اسلامی» دانست. در نوشتار پیش رو پس از بررسی جایگاه کلی طب در آیات، از طریق تقسیمبندی مضمونی، نمای موضوعی از طب در روایات ترسیم شده است. پس از شناسایی محتوا، جهت عنوانسازی طب اسلامی نیازمند طی فرآیندی هستیم که میتوان ...
بیشتر
دادههای قرآنی و روایی از طب، گزارههای خامی هستند که بدون نظامپردازی نمیتوان مجموعه آنها را علمی به نام «طب اسلامی» دانست. در نوشتار پیش رو پس از بررسی جایگاه کلی طب در آیات، از طریق تقسیمبندی مضمونی، نمای موضوعی از طب در روایات ترسیم شده است. پس از شناسایی محتوا، جهت عنوانسازی طب اسلامی نیازمند طی فرآیندی هستیم که میتوان آن را در هفت مرحله به انجام رساند. مطابق این مراحل هفتگانه، پس از اطمینان از حدیث بودن گزارهها، باید از ثبت درست روایات توسط مؤلفان کتب روایی یقین حاصل کرد، سپس از طریق بررسی آسیبهای احتمالی وارد بر احادیث که رخداد آن در سه مرحلهی صدور، نقل و فهم امکانپذیر است، میتوان از مصون ماندن و یا قابل اصلاح بودن روایات در دست، آگاه شد. پس از دستیابی به متن اصلی حدیث، نیازمند ارائه ترجمه مناسب، شناسایی احادیث مشابه و معارض، بررسی قرائن متصل و منفصل و گردآوری نظرات شارحان و عالمان جهت فهم درست از حدیث هستیم. در مرحلهی آخر، باید تعامل میانرشتهای بین متخصصان دو حوزه حدیث و طب به صورت دوسویه، گامبهگام و مشترک برقرار شود.